Assalammualaikum wbkt :) Iman itu manis. Berusahalah mencapai ketahap kemanisan iman

Monday, 20 February 2012

Wudu' itu ibarat pencuci muka :3


Assalamualaikum adek adek, akak akak, abang abang tersayang :)
Sihat?
So, mcm mne dgn tahun 2012?
Mencabarkann?
HAHA.
Adek adek form 1 mcm mne pulak? Masuk alam baru. Seronok kann?
Jangan seronok sangat! Nanti merana tau. Mcm akak xD
Akak ade cerita nak kongsi. Boleh kan?
Cerita ni cerita dongeng.
Tapi, ade pengajaran :)

Ceritanya bermula begini……

Di dalam sebuah pesawat. Pesawat itu menuju ke sebuah kota Perancis. Ketika di dalam pesawat, seorang pakcik yang bernama Pak Lah (bukan nama sebenar) ingin mengambil wudhu’ kerana telah masuk waktu solat. Dia pun mengambil wudhu’ seperti biasa. Ketika dia mencelupkan kaki ke dalam baldi. Seorang pramugari menegur perbuatan Pak Lah itu.

Pramugari : kenape pakcik masukkan kaki dalam baldi tu? Air tu orang nak guna buat basuh muka. Nanti kalau kotor mcm mne?

Pak Lah : kotor? Awk nak ckp kaki pakcik kotor ke? Boleh pakcik tanye? Awak cuci muka berape kali sehari?

Pramugari : cuci muka 3 kali sehari lah. Selepas bangun tidur, tengah hari & sebelum tidur. Kenape?

Pak Lah : kalau begitu, kaki pakcik lagi suci, bersih dr muka cantik awak. Sebab pakcik cuci 5 kali sehari.

Lalu, pramugari itu meninggalkan pakcik itu membuat hal sendiri. Kan dah bengang >.<


So, ape pengajaran dalam kisah dongeng ni?
Khas untuk perempuan lah.
Tak perlu lah pencuci muka segala bagai.
Nnti muke makin teruk.
Mmglah kesan die bukan skrg.
Tapi, mse tua nnti.
Kalau wudu’ tu takde kesan.
Malah dapat pahala!
Taknak ke?
Amek banyak kali pun takpe.
Tak rugi,
Tapi, janganlah sampai membazir air.
Tu dah dosa >.<
Okay tu je :D
Assalamualaikum!
*jangan lupe solat*


-SAFIYAH WARDAH
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...