Assalammualaikum wbkt :) Iman itu manis. Berusahalah mencapai ketahap kemanisan iman

Wednesday, 29 February 2012

Tukang Kayu yang malang :)


Ade seorang tukang kayu. Tukang kayu ni pakar membuat rumah. Kalau die buat rumah. Memang best gile! Lawa, cantik, style, menarik memang debooommm lah! Die juga tau selok belok kayu yang bagus, yang tahan, yang kuat. Semua nye die lah. Sebab die pakar.

Tukang kayu ni bekerja di sebuah syarikat pertukangan. Sebenarnye, tukang kayu ni dah berumur. Tapi, takde lah tua sangat. Tapi, die nak berhenti jadi tukang kayu. Walaupun die minat. Tp, die dah penat kot mengadap kayu kayu tu.

One day, majikan die suruh die buat satu rumah. Rumah yang lawa. Tukang kayu tu pun setuju TAPI dalam hati die akur dengan arahan tu, apekan daya, die terpakse sebab tu majikan die. So, die buatlah rumah tapi, tidak sesempurna, tidak secantik, se style, se lawa yang pernah die buat dlu. Yelah, bile dah taknak. Mmg tak ikhlas lah buatkan.

Selepas beberapa bulan, akhirnya rumah tu siap walaupun cacat dan die tak kesah pun tentang kepuashatian majikan die. Ape yang die fikir, die siap buat rumah nd berhenti kerja tu.

Die pun jumpe dngn majikan die untuk memberitahu yang rumah permintaannye dah siap. Tibe-2, majikan itu cakap “TAHNIAH” tukang kayu tu pelik. Kenape tahniah? Sedangkan majikan tu belum tengok lagi keadaan rumah tu. Tukang kayu tu pun tye lah, “kenape encik?” majikan tu pun sambung “rumah tu untuk awak sebenarnya, saye nak awak buat sendiri supaya awak puas hati”

Tukang kayu tu terkejut sangatttttt! Kalau korang, korang buat ape? Nak robohkan balek? Takkanlah. Penat la buat. So, tukang kayu tu pun telah beribu sesalan. HAHA. The end.



Moral : Buatlah sesuatu kerja dengan bersungguh sungguh dengan rasa ikhlas, tanpa merungut. Kalau kita ikhlas, kerja kita akan jadi lebih mudah, cantik, teratur, kemas. Sekali gus kita akan berpuas hati dengan hasil kerja kita walaupun kita tak suke. Sekurang kurangnya kita telah memuaskan hati orang lain dan buat orang lain suka dengan hasil kerja kite. Dan mungkin juga, kerja kite tu bermanfaat untuk kite. Cthnye belajar, tak suke belajar. Tapi, ia sangat berguna untuk masa depan yang cerah.


-Safiyah Wardah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...