Assalammualaikum wbkt :) Iman itu manis. Berusahalah mencapai ketahap kemanisan iman

Sunday, 1 January 2012

Review 3 : Masjid Negara Malaysia (mosque)



SubhanALLAH . Ana kagum dengan kecantikan dan architectural sebuah rumah ALLAH iaitu Masjid Negara kita di Kuala Lumpur. Masjid Negara terletak di kawasan yang sangat unik kerana berdekatan dengan :

BAGUNAN JAWI yang terletaknya juga STUDIO TV AL-HIJARAH

ISLAMIC ART MUSEUM 

Last but not least. KL BIRD PARK

Menarik bukan? Masjid Negara kita dikelilingi oleh tempat-tempat yang sangat menarik. Tak hairan lah kalau ramai non-muslim yang datang mengunjungi masjid kita. Yes. Mereka ini yang datang ini terdiri dari mat salleh, chinese and indian pun ada. Ana lihat mereka masuk masjid. Ana kagum dengan masjid kita yang sediakan jubah purple dan tudung-tudung untuk non-muslim yang mahu masuk melihat masjid kita.

Namun ada tempat-tempat yang telah dilarang untuk mereka masuki seperti dewan solat utama. Langkah yang sangat bijak oleh pengurusan Masjid Negara. Dengan cara ini, kita boleh sebarkan dakwah. Dengan cara ini mereka akan tertarik dengan Islam. Islam itu indah. Tersangat indah.

Ana kagum dengan Masjid Negara. Tetapi, adakah rakyat Malaysia berbangga juga ? Jika ia. Kenapa hanya ada 1/2 saf ketika solat jemaah ditunaikan? Ana hairan. Kalau kita kagum. Kita bangga. Bukan ke kita patut berada di dalam masjid itu untuk menunjukkan rasa bangga kita dan yang paling penting rasa sayang kita pada ALLAH?

Pengalaman ana menghabiskan diri di Masjid Negara selama 2 hari 1 malam sangat membina diri dan menenangkan. Pelbagai ilmu ana perolehi melalui tazkirah-tazkirah dan Qiamullail. Masjid Negara juga ada membuat program-program seperti yang ana lihat orang-orang dewasa sertai; kursus perkahwinan. Ada juga gerai jual 'cenderamata' bagi pengunjung. Buku-buku tentang islam dan pengajaran islam. Songkok, jubah, tasbih dan juga samping. Ana ada membeli buku dari gerai itu. In sha ALLAH akan datang ana akan tulis review tentang buku itu.

Rajin-rajin kan lah diri untuk mengunjungi masjid dan surau untuk menunaikan atau mengerjakan ibadah bagi mendapat keredhaan-NYA. Ia tidak merugikan malam memberikan kita ganjaran yang lebih lumayan. In sha ALLAH.

Shafiq Salahuddin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...